Zuiveringsslibverwerking Garmerwolde
Op de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) Garmerwolde wordt afvalwater gezuiverd. Na zuivering blijft zuiveringsslib als restproduct over. Uit het restproduct kan door eindverwerking onder andere energie worden gewonnen.
Eindverwerking slib
Vanaf 2021 zorgt Slibverwerking Noord Oost Nederland (SNON) voor de eindverwerking van het slib. Dit doen ze voor waterschap Noorderzijlvest, maar ook voor waterschappen Hunze en Aa’s en Drents Overijsselse Delta. De eindverwerking betekent het drogen en verbranden van het slib. Hiervoor wordt een verbrandingsinstallatie in Delfzijl gebouwd.
Overslag en transport slib
Waterschap Noorderzijlvest heeft in 2021 laten onderzoeken hoe de overslag en het vervoer van het slib duurzaam, betrouwbare en efficiënt kan worden uitgevoerd. Ook is onderzocht hoe de verouderde installatie op de rwzi Garmerwolde kan worden vervangen.
Bestuurlijke besluitvorming
Naar aanleiding van het onderzoekresultaat heeft het Algemeen Bestuur van het waterschap november 2021 besloten om de voorgestelde voorkeur uitvoeringsvariant verder te laten uitwerken tot een realisatieplan. Hiervoor is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld.
Voor het ontwerptraject heeft het Algemeen Bestuur in februari 2023 een vervolg voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. In juli 2023 is door het Algemeen Bestuur een uitvoeringkrediet voor het bouwen van een nieuwe slibkoekoverslag beschikbaar gesteld.
Planning
Momenteel bezig: Planuitwerking
Uitvoeringsontwerp tot september 2023
Nog te doen: Planrealisatie -
Voorbereidingen: sept. 2023 – december 2023
Start bouw: april 2024
Ingebruikname tijdelijke voorziening: april 2024
Ingebruikname nieuwe slibkoekoverslag: oktober 2024
Oplevering: december 2024Nog te doen: Projectnazorg -
December 2024 tot en met december 2025
Aanbesteding slibkoekoverslag
Voor het opslaan van de slibkoek op de rwzi in Garmerwolde, is het nodig om nieuwe torensilo’s te plaatsen. Begin dit jaar is de aanbesteding in de markt gezet. De opdracht is aan machinefabriek Jansen & Heuning (J&H) verstrekt. Onlangs is hiervoor de overeenkomst gesloten.
Samenwerking SNON
Waterschappen Noorderzijlvest, Hunze en Aa’s en Drents Overijsselse Delta hebben voor de eindverwerking van hun zuiveringsslib per 2021 een overeenkomst gesloten met Slibverwerking Noord Oost Nederland B.V. (combinatie GMB / EEW) voor een periode van twintig jaar.
Waterschappen gaan samenwerking aan met Slibverwerking Noord Oost Nederland B.V.
Nieuwe slibkoekoverslag
In april 2024 start J&H met het bouwen van de nieuwe slibkoekoverslag. Om dit te kunnen doen bouwen ze eerst een tijdelijke voorziening. Hiermee kunnen tegelijkertijd twee trailers gevuld worden met slibkoek. Daarna wordt de bestaande slibkoekoverslag afgebroken. De nieuwe slibkoekoverslag komt op de plek van de oude. De filterpersen krijgen nieuwe troggen en transportschroeven die worden aangesloten op de tijdelijke voorziening. Dit geheel is eind april 2024 klaar voor gebruik. De slibkoek wordt dan met trailervrachtwagens afgevoerd naar de verwerkingslocatie van SNON.
Effecten van de nieuwe slibkoekoverslag
Door de grotere inhoud van de trailervrachtwagens wordt het aantal transportbewegingen in vergelijking met containertransporten gehalveerd. Gemiddeld over een jaar gezien zullen er per werkdag tussen 7.00 en 19.00 uur zes trailervrachtwagen-transporten plaatsvinden naar de verwerkingslocatie van SNON. De silo’s zijn gesloten en geuren en andere uitstoot wordten met een ventilator afgezogen en door een filter behandeld. De plaats waar de vrachtwagen onder de silo’s staan, is afgeschermd.
De gebruikte materialen voor de nieuwe slibkoekoverslag zijn later opnieuw te gebruiken. De bestaande slibkoekoverslag wordt gesloopt met een mogelijkheid voor hergebruik. Het totaal energieverbruik van de nieuwe slibkoekoverslag is laag.
Het transport van slibkoek
SNON start 1 januari 2024 met het afvoeren van de slibkoek met containervrachtwagens naar hun verwerkingslocatie. In het tweede kwartaal 2024 komen de containertransporten geleidelijk te vervallen. Trailervrachtwagens zorgen dan voor de slibkoek afvoer.
Projectinformatie
Projectmanager: Klaas Vleems
Omgevingsmanager: Sanne Rolsma, s.rolsma@noorderzijlvest.nl
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen over dit onderzoek?