Ben jij iemand die energie haalt uit complexe vraagstukken met maatschappelijke waarde? En wil je vanuit verbinding en visie echt verschil maken? Dan nodigen we je van harte uit om verder te lezen.

Locatie

Groningen

Aantal uur

36 uur per week

Salaris

Schaal 11, Minimum 4385, Maximum 6058

Interesse?

Je kunt reageren tot donderdag 8 mei 2025

Direct solliciteren

Profielfoto Durk Bakker

Dit ga je doen?

Van klimaatverandering tot verstedelijking en van volksgezondheid tot duurzaamheid: water raakt steeds meer thema’s die ons dagelijks leven beïnvloeden. De druk op de afvalwaterketen neemt toe en daarmee ook de urgentie om het goed te organiseren.

Bij ons krijg je de kans om daar een betekenisvolle bijdrage aan te leveren. Niet in de marge, maar midden in de maatschappelijke opgaven van vandaag én morgen. Je werkt aan samenwerking, vernieuwing en vooruitgang – met impact op de leefomgeving van miljoenen mensen.

Wat ga je doen?
Als programmamanager geef je richting aan een nieuwe programmalijn binnen de afvalwaterketen (programma 3). Je start dit programma op en zorgt dat er overzicht en structuur komt in de opgaven, zodat we gericht kunnen werken aan de langetermijndoelen. Het gaat om een omvangrijk en impactvol programma, met meer dan €500 miljoen aan projecten. Maar jouw opdracht gaat verder dan alleen projecten: je bent aanjager van samenwerking, kwartiermaker voor het programma en verbinder tussen teams, disciplines en externe partners. 

Je werkt vanuit het team Beheer Afvalwaterketen en bewaakt de realisatie van programmadoelen en stemt de uitvoering van maatregelen af met projectleiders en over verschillende afdelingen heen, zoals Strategie, Onderhoud, Plannen en Projecten en Communicatie. Jij zorgt voor samenhang en maakt inzichtelijk hoe het ervoor staat op het gebied van voortgang, risico’s, capaciteit en financiën. Daarnaast anticipeer je op toekomstige ambities en eisen. Je programmeert de benodigde activiteiten en projecten en stuurt bij als de situatie daarom vraagt.   

Doordat je de taal van zowel bestuurders als managers, experts en projectleiders spreekt, ben jij de spil tussen vakinhoud, projectmanagement en besluitvorming. Je adviseert het bestuur en het management over strategie, aanpak en de resultaten die nodig zijn.

En verder:

  • Je ontwikkelt en bewaakt de programmastructuur, inclusief de samenhang tussen onderzoeks- en uitvoeringsmaatregelen
  • Je zorgt dat maatregelen uit het uitvoeringsprogramma planmatig, tijdig en realistisch worden opgepakt
  • Je zorgt voor afstemming met andere opgaven binnen het waterschap en met partners zoals gemeenten, provincies en terrein beherende organisaties
  • Je houdt overzicht op de uitvoering binnen een complexe technische omgeving met veel vakdisciplines
  • Je bouwt aan duurzame samenwerking, zowel intern als extern
  • Je levert een zichtbare bijdrage aan de verbetering van onze waterketen én de organisatie

Dit vragen we van jou

Als persoon ben je politiek-bestuurlijk scherp en beweeg je moeiteloos door een complex krachtenveld. Je voelt aan wat er speelt, schakelt snel en weet anderen op het juiste moment te betrekken. Je bent omgevingsbewust en legt makkelijk de verbinding tussen opgaven, belangen en mensen. Met jouw energie en overtuigingskracht breng je beweging en creëer je momenten die blijven hangen. Je hebt een lerende houding, staat open voor nieuwe inzichten en stimuleert ontwikkeling bij anderen. Verandering zie je niet als hindernis maar als kans om te verbeteren en te versnellen. Zo geef je richting én ruimte aan samenwerking, groei en concrete resultaten.

Daarnaast beschik je over:

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding
  • Je hebt kennis van programmeren van maatregelen en het komen tot een meerjarenprogrammaplan (inclusief financiering en capaciteit).
  • Minimaal 3 jaar ervaring met programma management.

Dit bieden we jou

  • In eerste instantie een dienstverband voor bepaalde tijd (1 jaar). Wanneer je geschikt blijkt, zetten we je arbeidsovereenkomst om naar een dienstverband voor onbepaalde tijd.
  • Een salaris van maximaal €6.058,-- bruto per maand (salarisschaal 11) bij een fulltime dienstverband.
  • Een baan in een maatschappelijk werkveld.
  • Boven op je brutosalaris ontvang je 21% IKB (individueel keuzebudget); dit kun je laten uitbetalen of op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld om extra verlof te kopen.
  • Een eigen budget van €6.000,-- (onder 35 jaar €12.000,-) voor opleidingen en een vergoeding voor de reiskosten van woon-/werkverkeer of een thuiswerkvergoeding.
  • Uitstekende mogelijkheden om een goede balans te creëren tussen werk en privé, bijvoorbeeld met onze thuiswerkmogelijkheden.
  • Een pensioenregeling bij het ABP-pensioenfonds.
  • De standplaats is Groningen. Ons kantoor is goed bereikbaar met de fiets, openbaar vervoer of eigen auto.

Over team Beheer Afvalwaterketen
Wij zijn team Beheer Afvalwaterketen. Een gedreven, betrokken en bevlogen team van 29 enthousiaste en kundige mensen. Wij beheren 13 rioolwaterzuiveringsinstallaties, meer dan 100 rioolgemalen en 500km persleiding, daarnaast adviseren wij integraal over de afvalwaterketen. Van beleid tot en met de uitvoering. Wij doen dit zoveel mogelijk data gedreven en door het toepassen van nieuwe digitale innovaties. Wij staan met beide voeten in de klei en betrekken de omgeving bij ons werk.

Word jij onze programmamanager?
Ben je enthousiast en beschik je over de gevraagde kwaliteiten? Upload dan je brief en cv via de sollicitatieknop, uiterlijk 8 mei 2025. De gesprekken worden gehouden op 15 mei 2025. 

  • Wil je meer weten? Neem dan contact op met Brendo Meulman, teammanager Beheer Afvalwaterketen, telefoonnummer 06-10329819.
  • Als je bij ons komt werken vragen we je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in te leveren.

Jouw toekomstige afdeling en organisatie

Over Waterschap Noorderzijlvest

Waterschap Noorderzijlvest bevindt zich in een uniek gebied waarbij bodemdaling als gevolg van aardgaswinning en aardbevingen het waterbeheer aanzienlijk beïnvloeden. De gevolgen van deze ontwikkelingen als ook klimaatverandering hebben effect hebben op het (afval)watersysteem. Een stijgende zeespiegel, meer en langere perioden van hevige regen, afgewisseld met langdurige droogte, maar ook de opgaven op het vlak van duurzaamheid en nieuwe (probleem)stoffen: problemen die vragen om robuuste oplossingen. Wij willen dat ons (afval)watersysteem zo veel mogelijk natuurlijk functioneert en dat het voor de lange termijn klimaatbestendig, veerkrachtig en gezond is. Dit vraagt van ons passende en betaalbare maatregelen in een maatschappij die daarover mee wil praten en invloed op wil uitoefenen.

Om de uitdagingen van ons waterschap in goede banen te leiden, voeren we een organisatie optimalisatie door, zodat we beter in staat zijn om toekomstgericht en integraal te werken. We denken dat we hiermee een goede basis leggen om strategisch te denken, de plannen vervolgens te vertalen naar ons dagelijks werk en het werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En dat wordt steeds belangrijker in een maatschappij die verandert en veel van ons vraagt.

Vragen over de procedure van deze vacature?

Neem dan contact op met Eilana Maring, adviseur Werving en Selectie via 050 304 89 11 of werven@noorderzijlvest.nl.

Ben je enthousiast? Solliciteer direct!

Vul het sollicitatieformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.  Direct solliciteren

Dynamische waterwereld

Ben je een denker of juist een doener? Wij maken graag kennis met je. Bij het waterschap is geen dag namelijk hetzelfde!

Ontdek de organisatie